Danmark største sejlende træ-dampskib Ladye Dora ”søsat” i Nakskov
Onsdag blev Danmark største sejlende træ-dampskib Ladye Dora ”søsat”
fra Honnørkajen i Nakskov, for at sejle til sin sommerresident på Plutteøen,
hvor den hen over sommeren ligger side om side med den gamle havnebåd Nakskov
Havn 1.
I vinterhalvåret bliver skibet opbevaret i en hal hos FGU Lolland
Falster, det tidligere MultiCenter Syd, i Nykøbing. Her har foreningen haft et
super samarbejde med skolen, hvor elever og lærere har deltaget i vedligeholdelsen
af skibet.
Men desværre ser tingene lidt anderledes ud i år, da skolen
skal rives ned, da grunden skal bruges til at udvidelse af Guldborgsundcenteret.
Så i den skrivende stund kender man ikke rigtig fremtiden, men foreningen håber
selvfølgelig at Ladye Dora kan vinteropbevares det nye sted skolen flytter hen,
men intet er pt. Afgjort.
Lidt historie om skibet
Ladye Dora, er efterhånden blevet en gammel dame, skibet blev bygget i 1909, i Nottingham, i England. Lady Dora som hun oprindelig blev døbt, var en 35 fods lystfartøj, med to master og udstyret med en mindre dampmaskine, der i 1934 blev udskiftet med en dieselmaskine.
I 1940 blev hun inddraget i den engelske flåde, under ”de ni
døgns under”, hvor hun deltog i evakueringen af britiske og franske soldater,
der var strandet i Dunkirk, i Nordfrankrig, i kampen mod tyskerne under anden
verdenskrig.
I 50érne skiftede skibet ejer og blev købt af en tidligere
engelsk soldat, som i 1958, sammen med nogle kammerater tager på jordomsejling
med skibet, på et tidspunkt kommer de til København, men begynder at komme i
pengenød, så først sælger de en jolle, og derefter skibets ballast af bly, men
det hjalp ikke meget på pengesorgerne, men den ene kammerat havde en veninde
som kendte Kay Werner Andersens datter, så hos dem fik de husly.
Kay Werner Andersen hjalp briterne retur til England, men
Lady Dora blev i Danmark, og et par år efter fik Andersen tilbuddet om at købe
skibet, og i 1960 blev det omdøbt til Frigga. Efter par og tyve år som sejlende
sommerhus for familien Andersen, skiftede Frigga ejer og endt i Nakskov hos
Erling Langhoff.
For at bevare skibet, blev foreningen ”Friggas Venner”
skiftet i 2013, med det formål at restaurere skibet og bringe det tilbage til
sin oprindelse med dampmotor.
I juli måned 2017, kunne skibets søsættes med ny dampmaskine,
samtidig blev skibet omdøbt til Ladye Dora.
Sammenlagt har restaureringen kostet omkring en million
kroner, men det er alle pengene værd, når man ser resultatet i dag.
Ladye Dora, er efterhånden blevet en gammel dame, skibet blev bygget i 1909, i Nottingham, i England. Lady Dora som hun oprindelig blev døbt, var en 35 fods lystfartøj, med to master og udstyret med en mindre dampmaskine, der i 1934 blev udskiftet med en dieselmaskine.
Nakskov - Torsdag 15/4-2021
Dobbelt klik for at se videoen i fuld skærm
Se flere videoer på vores NakskovFoto & TV kanal (YouTube)
Kommentarer
Send en kommentar