Den sidste Lynette hentet på blokvogne

Fire store lastbiler med blokvogne, fra Dansk Specieltransport, i Herlufmagle, ankom tidligt tirsdag morgen, til Nakskov banegård. Sammen med en kran fra kranudlejningen, NKU, skulle et Y-togsæt, også kaldet Lynetten, hejses op på blokvognene og transporteres til Ringsted, hvor togsættet bliver opmagasineret og når der er tid og penge til det, vil toget blive renoveret og komme på udstilling.

Togsættet, som Dansk Jernbane Klub, har købt, består af tre vogne, en motorvogn "Ym60", en mellemvogn "Yp71" og en styrevogn "Ys81", alle vognene er leveret fra den tyske togfabrik Uerdingen AG, hjemmehørende i Krefeld, og sat i drift i april 1965, ved det daværende Lollandsbanen.

Omkring klokken 10.30, forlod Lollandsbanens gamle Lynette tog Nakskov, vel nok for sidste gang, da lastbilerne satte kursen mod Sjælland. Regionstog har nu efterhånden fået ryddet grundigt op på banearealet, i Nakskov, for diverse hensatte togsæt, så det næste store projekt bliver at rive den gamle containerkran ned.
Nakskov - Skrevet Tirsdag 1/11-2011
 



 
 
 
Gamle tog solgt til Peru
Mandag og onsdag formiddag, mødte to af kranudlejningens store kraner op, på baneterrænet, i Nakskov. Planen var at man skulle læsse nogle gamle udrangeret Y-tog sæt, som havde kørt ved Østbanen, på nogle blokvogne, som skulle fragte dem til Hamburg, hvorfra de skulle sejles til Peru.

Det seneste års tid, havde Regionstog haft flere gamle udrangerede togsæt, stående ved Nakskov banegård, med henblik på salg. Otte togsæt er blevet solgt til Peru, hvor de skal køre minearbejdere, på arbejde i minerne.

Togsættene er fra starten af 1980érne.
Nakskov - Skrevet Onsdag 17/8-2011




 
 
 
 
Nedrivning af containerkranen på banen
I mandages, forsvandt et stykke lokalhistorie, på nogle enkelte timer, da Bursø Produkt, gik i gang med at rive den gamle containerkran ned, der for næsten 24 år siden blev indviet.

Livshistorie over et stort vartegn fra LJ.
Et samarbejde mellem Lollandsbanen, DFDS, De Danske Sukkerfabrikker og DSB resulterede i, at man kunne indvie en containerkran på Nakskov Station den 4. april 1988.


Kranen var købt brugt af DFDS. Den var oprindelig dansk, men Lollandsbanen købte kranen i den engelske by Grimsby, for omkring en halv million, hvilket var mange penge for et lille selskab. Til gengæld kunne banen selv håndterer container, som én af de eneste privatbaner i Danmark. Den var bygget i 1970 af firmaet Thomas Schmidt i København, men dele af den var af nyere dato.

Historien bag den er, at sukkerfabrikkerne i 1987 henvendte sig til DFDS, for at finde en ny og mere rationel løsning på transport af sukker fra fabrikken i Nakskov til blandt andet England. Hidtil var sukkeret kørt på lastbil fra fabrikken til derefter overført til bane i Nykøbing F. - en dyr løsning i forhold til, hvad det ville koste at kunne benytte banetransport direkte fra sukkersiloerne til kunderne.

Kranen kunne tage containere fra 20 til 40 tons. Den var seks meter høj og kunne ikke bevæge sig på langs ad sporet, hvorfor det var nødvendigt at have en ekstra rangertraktor i Nakskov til flytning af vogne under kranen. I perioder har der således været store rangerbevægelser med flere forskellige køretøjer.

Kranen var en succeshistorie og betød en kraftig forøgelse af godstrafikken. På visse dage ekspederes op til 50 containere. Det medførte indførelsen af særlige godskøreplaner på LJ og ikke mindst erhvervelsen af MX-lokomotiver fra DSB. Siden har kranen har været flittigt benyttet, men med dalende gods på bane, har der været længere og længere mellem snapsene. Med svigtende godstrafik på privatbanerne var behovet for containerkraner ligeledes faldende. Kranen har ikke været i brug i mange år og godstrafik ad jernbanen forsvandt fra Vestlolland omkring 2002.

Tak til Anders Madsen for tekst og billeder - lollandsbanen-privat.dk
Nakskov - Skrevet Lørdag 17/3-2012
 


 


 
 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Voldsom ulykke med fire unge -Alle slap nådig fra ulykken

Voldsom bilbrand i boligområde

To mystiske bilbrande inden for en ½ times tid